Vimmerby IF

Matchnummer: 144103062
Högsby fick åka hem utan poäng, 2-1 i en jämn match
2020-09-05 19:14

En lite avvaktande inledning sen får vi tag i spelet och har en skitbra period från minut 25 och till paus då vi gör de båda målen.

Full koll även i början av 2a tills de får in en rättvis reducering, efter det böli vi lite ängsliga och tappar strukturen och kör mer en och en istället för "tillsammans", vi hade kontringslägen men de rann ut i sanden. Men vi rider ut stormen och tog en go 3 poängare

Inför matchen sjukdomar (Linus och Jay Jay Johansson) och skador (kapplöpningshunden Wael), och avstängning efter 3 varningar (Mahmoud) men vi har en stor, bra och bred trupp på 04-05 så vi visste att vi kunde ha bra spel idag också efter förra helgens normstärkande seger på Öland.

Vårt fokus va att hitta fart i ytorna där vi ska ta oss in i straffområdet dvs från flankerna och i mitten bakom/mellan deras backar. Mer skott va också önskvärt.

Tryggheten i laget finns och är byggd med omsorg, de tre i den gyllene triangeln har hög klass och va felfria defensivt idag och även i uppspelsfasen, jag tänker på Arvidsson och Lukas K på mittbacken (som städar av allt på egen planhalva båda redan klara för seniorfortbollen) och Borsiö som sweaper framför dem (jag sa innan matchen att Borsiö är världens bäste på den positionen och jag tror det stämmer :-) )

Vändningen i spelet efter en lite trevande inledning va när vi bytte positioner på några få spelare för att få fart på anfallsplanhalvan. Casper Kindman tog över på högerbacken, syns inte alls att den grabben inte lirat fotboll på 5-6 år, välplacerad och klok (vilken comeback). Eriols fart behövde vi bättre och mer framåt så han klev upp från yb och redan efter 3 min hade han gjort mål efter att ha rycker iväg och viker och sen skjuter uin bollen hårt i nät.  Nimrod klev in från ymf till innermitt vilket också gav effekt, idag va han sitt gamla jag med hårt arbete över stora ytor och kreativ med bollen.

Aziz som först bröt armen i våras på en A-träning och sen under sommaren sträckte ljumsken har rehabtränat i juli och augusti skulle göra sina första 15-20 matchminuter idag för att testa av den belastningstrappa vi haft de sista veckorna. Gick bra på uppvärmning och 12-14 min i  matchen sen kom smärtorna smygande så vi tog av honom för säkerhetsskull, tråkigt för Aziz och för laget, för han kan verkligen vara en playmaker.

Mustafa Kharouf, den som sa att han skulle vara en bärande ytterbacksspelare i vintras/ våras hade haft rätt men inte så många som trott dig. Men så är verkligheten, stark och orädd i duellerna samt timar in perfekt, ser riktigt bra ut och får vi bara in en mer tanke på höjdpositionen i defensiven dvs att han ser vilken höjd mittbackarna har blir det förbannat bra.

Lucas Brodeus, också en comeback efter 2 års frånvaro, fan va kul när spelare hittar tillbaka till fotbollen, här tror jag ledarna i klubbarna är viktiga, det finns många fd spelare som vi kan få tillbaka om vi är öppna för att låta nya spelare komma in i verksamheten oavsett skäl. Lucas är ambitiös och löpstarka och riktigt knixig lirare på små ytor. Vi hade ett kanonanfall i 2a vid ställning 2-1 där Arvidsson bryter fram på egen planhalva trycker upp på Eriol som felvänd vänder upp och sätter en sån go instickaren mellan yb och mb så Lucas som hade gasen i botten i 40-50 meter får friläge, nu  blir han infångad av tre HIKare men där trodde vi att Lucas kunde fått göra sitt första mål sen comebacken i augusti.

Vi har massor av spelare som är viktiga i vårt lagmaskineri, alla är lika viktiga annars funkar inte vårt väloljade rull på planen. Den albanska örnen Shaqiri förlåt jag menar givetvis Alkind Berisha är en lurig spelare med ruggig känsla i högern, svår att ta bollen av.

Idag va vår mv Edvin med A-laget som backup till Gurra så vi ringde in Abbe från P05 som tränat-tränat-tränat under vår och sommar och tagit till sig massor av kunskap, agerar nu som målvakt i alla situationer, träning ger färdighet och skotträddningen i 2a när de rakar in returen som blåses bort mht offisde va av hög klass. Träningsmängd och ambitioner kommer man långt med.

Walid Hassan hade det tufft i våras och svårt att ta till sig information men har sen 2 veckor tillbaka lyssnat och fått till det ordentligt, fantastisk i förra matchen och idag är jättenöjda med insatsen i 1a medan i 2a försvinner han vilket inte ska behövas för ork och fysik finns utan det sitter mest innanför pannbenet dvs tänka och göra rätt saker på rätt yta. Det va Walid som nätade efter Alkinds och Nimrods komb-spel, slutade med lång rush och stolpen in-mål

Lätt och glömma nån men som sagt vi har många som tillför något, Khalid har ypperlig teknik och ett bra skott som vi vill se mer av, alltid på mål när det sker, så vi måste gnugga på och finslipa så vi hittar den rätta positionen för Khalil, ökar vi hans löpningar på offensiv planhalva kommer han få ut mer av sitt spel. Vi ska snacka ihop oss om det i veckan.

Nu kör vi träningar måndag (SmFF-tränare på besök inkl lite teori) och tisdag med A-lag/U21 (Albin-Budo mfl) och extraträning torsdag (Spätta som förädlar er på ett bra sätt).

Match lördag hemma mot VFF på lördag, minns våren bortamöte där det verkligen fanns energi och attityd i 90 minuter vilket också gav oss segern.

Ses och hörs boys

Vi ledare Budfo-Karin-Qamil-Peder tackar er alla som va med idag

Strax Sverige-Franrkrike på TVn ser om de kan vad vi kan...…….möjligen ja möjligen nej

// Budo