Lindsdals IF
Lindsdals IF2 - 0Vimmerby IF

Matchstart:sön 04 oktober, 17:00
Plats:Lindsdals IP
Vi skakade om serieettan rejält
2020-10-05 09:11
Tuff match mot serieettan, men vi spelade riktigt bra i 1a men tappade poängen under en ödesminut i 2a

Sista bortamatchen och det blev mot serieettan Lindsdals IF på Fjölebro IP som för dagen var klätt i grått väder och regntunga skyar, det regnade större delen av matchen.

Våra första 45 var grymma, vi försvarade oss tight och verkligen tillsammans, jodå LIF hade några lägen men de redde Edvin och backlinjen ut galant. Två av LIF-lägena var när vi slarvat i passningsspelet i och omkring vårt eget straffområde, detta var annars ett av de fokus vi hade på matchen, att absolut inte bjuda på något i zon 1-2. Under 1a var vi fokuserade och jobbade uppoffrandet och våra uppspel via def och off mittfältare var vägvinnande. Vi skapade några lägen men skotten gick antingen utanför eller rakt på. Vi kände ändå att vi hade gjort en bra match fram till pausen.

I paus snackade vi om att:

• Behålla pressen på deras felvända forwards så de inte får vända och trycka bollarna mot våra kanter

• Spela helt utan risker i zon 1-2 dvs inte bjuda motståndarna på några lägen

• Om de fortsätter att spela hem bollen till deras mv så sätter vi en stenhård press på mv och och deras yb så han tvingas att chansa i mitten där vi enklare vinner bollen, detta hade vi gjort i 1a och ville få mer ut av det i 2a

• Inte vika en tum i vårt arbete utan boll , se spelsekvens 2 o 3 o 4 och inte bara vad vi gör med passning nr 1 utan verkligen försöka se hela vägen för att kunna vara på rätt plats när det bli dags för avslut.

2a började som 1a dvs med regn och bollinnehav åt LIF men de skapade inget av värde för vi verkligen taggade i det defensiva jobbet. Gick bra fram till den 58e min då ett inspel från deras högersida kommer mot straffpunkten men Eriol är först på bollen och får iväg den , en LIFar kommer aningen sent i situationen och faller, domaren uppfattar att det är straff, vilket kan diskuteras, Bollen säkert i mål, avspark och vi spelar runt lite och bollen passas till Edvin som spelar Mahmoud därefter blir det knas och de får öppet mål och sätter den givetvis. Många felbeslut av oss där, men som jag sa efter förra matchen, vi är inte färdiga i vår spelutbildning och inte mogna för att ta rätt beslut över hela banan, därför gick det galet här. Synd för det gjorde stora avtryck på hela matchen. Resten av matchen skapar de egentligen bara en ribbträff från typ 1 m därutöver inget och vi försvarar oss fortsatt bra.

Offensivt försöker vi skapa lägen men vi kommer bara fram till skott och något inspel från kanten som blev lite farligt.

Vi är mycket nöjda med 1a halvlek och även med 2a bortsett den där minuten, vi får lägga den på kontot för ”lärdomspengar”.

På veckans träningar må, tis och tors ska vi försöka tänka och träna på uppspel med spelvändning på mittplanen, det som jag kallar vändplattan, då kommer vi få motståndaren att springa efter vår pipa och få flytta mycket i sidled vilket skapar oro i deras försvarsspel.  De tre träningarna ska sen få ett examenstest i årets sista seriematch hemma mot Emmaboda lördag kl 13.

Laget idag:

Edvin

Eriol-Mero-Mahmoud-Lucas

Aziz-Mustafa

Khalil-Nimrod-Walid

Wael

Avbytare Richard spelade forward i 38 minuter, Alkind spelade yb och ymf i 60 min

Ledare: Budo-Karin-Qamil-Peder-Idris

Spelade matcher