F08-09
Välkommen till F09
Säsongen 2024 är igång!

Vi tränar tillsammans med dam U och träningstider ligger i dam U kalendern. Skicka alltid återbud i SMS-gruppen!

Måndag matchdag U-laget hela vårsäsongen
Tisdag 19-20:30 träning konstgräs
Torsdag 19-20:30 träning konstgräs
Fredag 16.30-18.00 träning bollhallen
Lördag matchdag F09 (några söndagsmatcher)

Victoria Lundgren 0730669151
VIF-Ekhagen
2024-06-01 20:23

Serieledande Ekhagen kom på besök till arenan och vi var taggade till tusen. Våra instruktionspunker idag var: Offensivt - att vinkla ut o löpa ifrån våra motspelare för att skapa oss fart och yta att komma runt. Defensivt -jobba med bra understöd över hela planen.

Allmänt att starta med lite lägre utgångläge i pressen, stänga kanterna o låta dem försöka spela upp på vårt samlade mittfält o där vinna boll. Tjejernas ord inför matchen var vinna, vilja och våga!

Vilken match vi gör👊 I gassande sol följer samtliga vår matchplan i 80 min. Vi peppar, springer, tar jobbet och orkar! Alla lagdelar gör det vi har tränat på i veckan o vi gör 1-0 redan efter 6min.

Både backar och mittfält varierar vinkelpass med att med fart och på egenhand ta med bollen in i nästa spelyta för att sedan servera våra supersnabba forwards med delikata passningar och instick mellan motståndarnas backlinjen. 3-0 i paus blev tillslut 7-1. Andra halvlek bjöd på flera fina tillslag på längre avstånd, som letade sig in i mål.

Önskar jag hade spelat in matchen, för jag kommer att återkomma till den vid alla de tillfälle jag vill påminna om hur enkelt det är att spela fotboll när alla deltar o gör sig själv o laget till det bästa. O tjejer NI vann, NI ville o NI vågade precis som NI sa✌️

Alva-Olivia-Mona-Elma-Aulona-Stina-Stina-Sanna-AliceK-Elsa-Amanda-AliceD-Hilma-Molly💛🖤

Jönköping Södra-VIF
2024-05-26 22:40

Vill man se mål, då gäller det att vara på plats när matchen startar. Redan efter 5 minuter hade vi ledningen med 1-2. Vi följdes sedan åt till 3-3 innan J Södra gjorde 4-3 strax innan pausvilan.

Vi tar det från början.

Stina Lamberg-Fjällgård slår en mycket fin hörna (alla våra hörnor var mycket bra idag) mot bortre stolpen, där får Stina J en bra träff som studsar upp på handen på försvararen. Det resulterar i straff som Stina J placerar fint i mål.

I anfallet efter bjuder vi på kvitteringen till 1-1.

1-2 är ett spelmål där vi från innermittfältet bryter ett uppspel och serverar Elsa en passning mellan mittbackarna. Med sin snabbhet löper hon ifrån o placerar säkert in bollen i mål.

Om vi bjöd på 1-1 målet, så var JSödras 2-2 mål en uppvisning i fint passningsspel och rörelse utan boll.

2-3 är en spelvändning. Alice K kommer runt sin försvarare och Stephanies löpning in i boxen friställer Nellie på bortre ytan som enkelt bredsidar in bollen i öppet mål.

3-3 kommer efter en rörig frispark och 4-3 är tyvärr ett offsidemål. Sånt som händer!

I andra kommer 5-3 när vi inte håller undan i närkamp och 6-3 lite turligt. Matchen var jämnare än resultatet o vi tar med oss att vi hittar varandra bättre o bättre. Snacket på plan börjar komma o att vi vågar göra det vi är bra på. Nytt lag varje vecka är utvecklande o vi glada att Salama ställde sig i målet idag.

Salama-Olivia-Issa-Leah-Aulona-Stina-Sanna-Stina-Elsa-Steffi-Alice-Ida-Molly-Nellie💛🖤

DM VIF-Vetlanda FC dam
2024-05-25 17:14

DM match på arena Ceos där nybildade Vetlanda FC dam stod för motståndet. De är en sammanslagning av Hvetlanda GIF och Vetlanda FF med väldigt många duktiga fotbollstjejer.

Vi mönstrade också många duktiga tjejer i vårt kombinationslag med 6st -09: or, 8st -10 samt Mahira i mål född 2011,  där de flesta gjorde sin första match på fullstor 11v11 plan och konstgräs.

Vi chockstsrtade och direkt på avspark hittar Stina en långbolla fram till Sanna som rullar in 1-0. Kunde inte fått en bättre start. Våra instruktionspunkter för matchen var:

# återerövra bollen med bra understöd

# bra passningsspel på rättvänd spelare

# spela igenom eller förbi deras första press, med  bra rörelse utan boll

# värdera och orientera oss på den stora planen.

I matchminut 8 kommer 1-1 på en fin spelvändning från vänster till höger och vi hinner inte riktigt flytta över.

Mitten av första halvlek bjöd på fint spel av båda lagen.

Sedan gasar Vetlanda ifrån oss och på 10 minuter vänder de till 1-4.

I halvlek bestämmer vi att fortsätta med noggrannt passningsspel o ta jobbet för.varandra. Vi släpper ytterligare ett mål, men gör en mycket godkänd match. Alla ska vara stolta över sin insats o ta det som en bra utbildning inför kommande matcher. Extra plus till Mahira för modet och spelet i mål. Vilken insats i sin första match 11v11! 💛🖤

Nässjö-VIF
2024-05-11 21:30

Återigen en bra start på matchen. Två lag som försökte spela fotboll på marken och flera fina spelsekvenser.

Efter 16 min får Alice Kennmark en finfin boll att löpa på, viker in från kanten och placerar den i mål. Mycket fint instick mellan ytterback och mittback av Mona.

Sanna var på löphumör i första halvlek och oroade Nässjöförsvararna vid flera tillfällen.

I pausen pratade vi om att vi var lite långa mellan lagdelarna och att hjälpa varandra mer med understöd. Vi justerade spelsystemet till 4-4-2, men fick inte den effekt vi önskade. Under långa perioder i andra halvlek var vi tillbakapressade och Alva i målet fick mycket att göra. Stort beröm för hennes lugn och hur hon snabbt startar spelet med både korta och långa utkast.

Vi hotade med ett par fina uppspel, men avluten satt inte.  Även denna match riktigt nära att göra mål på hörna!

I matchens sista spark lyckas Nässjö kvittera till 1-1, tråkigt så klart, men faktiskt ett helt rättvist resultat.

Att ta med oss till nästa vecka är att hitta tillbaka till ett bättre positionsspel och att snabbare flytta upp när vi vinner boll. Spelbarheten och att flytta ifrån våra motspelare i anfallsspelet måste vi jobba vidare med, för att hitta ytor för våra små snabba offensiva spelare💛🖤

Alva-Olivia-Isabelle-Salama-Molly A-Sanna-StinaLF-Mona-Alice K-Stephanie-Alice D-Lava-Elsa-Nobia

VIF-Huskvarna
2024-05-04 21:26

Vi startade hemmapremiären på ceos i ett bra tempo och fint kombinationsspel. Vi hade stort bollinnehav och skapade några halvchanser och 5 hörnor. Mycket fint slagna hörnor där vi löpte helt rätt in i våra ytor.  Med lite mer beslutsamhet och kyla kunde vi tagit ledningen.

Istället gjorde gästerna 0-1 efter 15, inte helt rättvist.

Vi tappade lite fart och rörelse både med och utan boll i slutet av 1:a halvlek och bestämde tillsammans i paus att våga gå för fler avslut och mer spelbarhet i 2:a.

Nästan direkt på avspark utnyttjar HFF ett bolltapp och på en snabb omställning gör de 0-2. Kunde ha blivit ridå ner för oss, men det här laget viker inte ner sig. Vi fortsätter trycka på framåt och detta leder till ytterligare hörnor, några bra chanser -men inga mål. Istället kommer 0-3 på en likadan omställning, efter bolltapp centralt.

Nya tag nästa vecka 💛🖤

Laget som kämpade i solen idag:

Saga-Olivia-Isabelle-Salama-Hilma-Leah-Stina-Sanna-Alice-Stephanie-Nellie-Pixie-Ida-ElsaA-Nobia