VIF Dam 2023
Vimmerby dam A spelar säsongen 2023 i Division 2 Nordöstra Götaland.

Huvudtränare: Pierre Brorsson, 070 272 86 01
Assisterande tränare: Mathias Wernetorp
Lagledare/Materialförvaltare: Torbjörn "Lacket" Gustavsson, 070 742 10 17

Övriga runt lagen:
Sportchef dam- och herrfotbollen: Patricia Pöder, 072 517 75 43, patricia@vimmerbyif.se

Försäsongen är igång
2023-01-23 20:28
Full fart på Body Gym idag, rekord för vår yngre träningsgrupp hela 22 pers va där

A tjejena har kört spinning och HIIT-pass och våra yngre tjejer i U (B/C) har trummat på med HIIT-pass varje måndag. De yngre tjejerna hade idag 22 pers som körde så svetten lackade på Body-gymet.

Ser lovande ut.

Måndagar är det fys med spinning och/eller HIIT-pass

Tisdagar kl 18.00 träning på konstgräset A/U

torsdagar konstgräs A kl 18 och U kl 19 i Bollhall

I slutet av februari /början av mars börjar träningsmatcherna inför seriespelet som för A innebär en tuff div 2-serie och för B (U) en sen erbjudan plats i div 2 efter att lag flyttats uppåt mht avhopp i div 1. Huruvida det blir ett C-lag i div 4 avgörs om några veckor när vi har full koll på vårt truppbygge.

VIF Dam spelade hem segern i Rödsle Damcup
2023-01-10 23:52
5 raka segrar i Rödsle och segerchecken med hem till Vimmerby

Det blev en grandois avslutning på årets futsalsäsong med seger i denna cup som vi vunnit många gånger genom åren.  Kul även för Håkan Ericsson att avsluta sin långa tränargärning i VIF med att coacha hem segerpokalen till VIF.

Segern var rättvis och i finalen mot Emmaboda var det helt klart VIF som va piggast och såg alertast ut. 2-0 var en skolklar seger.

Dam B/C deltog i Rödsle Cupen
2023-01-10 23:19
Vi har nu avslutat futsalsäsongen

Vi hamnade i en väldigt tuff grupp med fem lag, varav två fd div 1-lag i gruppen (Tjust och Emmaboda) de gick båda till semifinal, och Södermöre från div 2 plus grannen FBSK.

Vi stog upp ordentligt bra med vårt unga lag, 0-1 mot Emmaboda i inledningsmatchen var nära att bli 0-0 men efter 8 min satt en retur från nära håll. Vårt målvaktslejon Salama Taher tog allt inte bara i denna match utan även i de tre andra. Mot EIS hade vi ett bra läge till mål där Alicia Lundgrens brytning på mittplan och sen snabba steg och ett gigantiskt skott mot krysset räddades av målvakten.

Bästa  matchen var kanske mot Tjust som trummade på för att vinna gruppen, men vår defensiv och vår energi satte käppar i hjulet för Tjustarna, den annars starke och skicklige power-forwarden Filippa som lekte med andra lag kom ingenstans denna match, vi styrde bort henne jättebra, Härlig match av våra tjejer födda 2005-2009.

Södermöre stryk 0-2 men vi ver helt klart med i matchen. Sista matchen mot FBSK gällde inget för nåt av lagen, va bara gruppettan som gick vidare och bästa 2an vilket blev EIS från vår grupp. Även om matchen inte gällde nåt mot FBSK så var det prestige i detta derby, där båda lagen ville vinna och passera sin kommungranne. Matcyen blev mållös 0-0 med mersmak för VIF, återigen klaffade vår defensiv och uppspelsfasen var Maja Allvin stark. Alicia Lundgren visade återigen sig mogen och kunnig och detta mot div 1-spelare wow !

Salama Taher som är en mittfältsterrier när vi spelar fotboll vår-sommar-höst, men i futsal intar hon målet med bravur, snabb som en vessla och slingrar sig fram på golvet som värsta ålen, tar det mesta med härlig energi och oräddhet. Sätter igång bollen bra med säkra utkast på forward.

övriga som gjorde mer beröm godkänt var Jonna Söderbrerg, Matilda Älvehag, Wilma Isaxon, Tessa Svensson och Julia Johansson.

Med detta avslutade vi futsalsäsongen, synd att många varit sjuka och inte kunna träna och vara med i de matcher/cuper vi haft. Men vi har lärt oss massor som vi har nytta även nu när intar Ceos konsgräsmatta.

Ledare: Budo & Lacket.

Efter en hiskeles massa år så är stunden kommen, Håkan tackar för sig
2022-11-19 14:33
Håkan Ericsson slutar efter lång, trogen och lyckad tjänst i VIF Dam

Så här nån timme innan 2022 års årsfest får vi några ord med Håkan Ericsson som varit VIF Dam trogen en väldans massa år, men nu har han lovat sig själv och familjen att lägga taktiktavlan och övningsbanken på den översta hyllan långt in förrådet.......

Hur länge  har du egentligen varit med som tränare Håkan?

- tror det ska va 20 år i olika konstellationer i VIF Dam och flicklagen

- men riktigt slut är det dock inte förrän om 1,5 månad, först ska jag och Karin och brorsan  köra damgängen med futsalträningar och några turneringar.

Varför sluta?

- ja du, jag tycker fortfarande det är jätteroligt att vara på planen och dela med mig av mina kunskaper och sprida glädje/engagemang men jag har tyvärr inte energi kvar, lite soppatorsk kan jag säga.

- Jag orkar inte stressa mer. Jag har ett jobb på ÖoB som jag tycker är superkul men det kräver mer och mer kraft av mig och den stress som blir när jag inte hinner jobba färdigt riktigt och kanske inte hinner ladda upp mig för alla timmar på Ceos gör att jag väljer att avsluta mitt fotbollsengagemang som tränare.

Vad ska du göra nu alla de timmar som blir över, börja döma igen kanske?

- nä, jag har ju dömt till och från några år, men det känns inte troligt även om det verkligen behövs domare så alla matcher i regionen kan spelas

- Jag gick min första domarkurs redan som 15-åring, jag har nog dragit mitt strå till stacken där, säkert dömt i 25 år mest på ungdomsnivå men även som förbundsdomare

- fokus nu blir att göra egna må-bra-saker, hålla i gång själv mycket bättre än jag hunnit innan,  tex jogga i VOK-skogen, cykla runt Krön, eller varför inte kolla på matcher nere på Ceos och köpa glass i Trix kiosken?

- Kolla på barnbarnen när de idrottar ser jag också fram emot, de får ge mig den energin som jag nu i alla år fått på våra dammatcher och träningar

Hur länge har du varit tränare egentligen, började rätt tidigt va?

- yes, började när jag var 15 år och i stort sett hållit på sedan dess. Tränade ett lag tillsammans med några föräldrar, det va ett härligt gäng grabbar födda 1973. Det va askul, vi vann faktiskt ganska mycket, tex Bullerby Cup som 12-åringar, som på den tiden spelades  på 11-mannaplan!

- Därefter tränade ett pojklag i Linköping 2 år, då jag och frun (Maria) va bosatt där pga arbeten.

- Jag har även tränat FBSK Herr två säsonger. Även tränat min äldste son Linus i 10 år (P89). Vi kom näst sist i Bullerby Cup som nioåringar, tror faktiskt vi ändå hade minst lika kul som det året som jag var med och vann cupen med 73orna.

- Sedan när min dotter Hanna började spela 11-manna klev jag in som tränare på flick/dam. På den tiden hade vi ett tag fyra damseniorlag med otroligt hög närvaro, och nu är vi här några år senare…....

Otrolig historik, men vilket är ditt bästa minne?

- inga direkta fotbollsminnen kopplade till matcher mer alla upplevelser runt omkring fotbollen som ex läger, omklädningsrumssnack, riktigt bra träningar, alla skratt, all glädje.

- Att se spelarna utvecklas år från år och glädjas tillsammans med dem i detta är nog det som kommer upp först.

- men det är klart,  den otroliga resan vi gjorde med tjejerna födda 89/90/91/92 då vi till sist vann Futsal SM-guld F17 i Falun….det var otroligt häftigt och utvecklande för alla inblandade.

Vad kommer du sakna mest?

- Inte är det försäsongsträningar på gruset på gamla goa Vimarvallen i alla fall, ha ha men det var fullt naturligt då, fanns ju inga andra alternativ

- i övrigt vet jag faktiskt inte, det märker vi kanske först framåt våren….

Du har sannolikt ”avverkat” några VIF-ledarkollegor genom åren. Kommer du ihåg alla du jobbat tillsammans med så här lite snabbt?

- Tror att jag gör det ….men lite lurigt, tänk om jag glömmer fler stycken, men de får ringa och skälla på mig men de är väl lika gamla och gaggiga som jag ha ha………..

P73 Göran Lundberg, Gustav Karlsson, Magnus Tambour.

P89 Mikael Agebjörn, Thomas Ericsson, Peter Düring, Kjell-Åke Johansson.

F90 Sven Asplid, Peter Modig, Peter Ståhl, Rikard Dahl

Dam/Flick: Conny Wall, Mikael Riberth, Claes Pettersson, Tommy Oskarsson, Ståhl igen han va svår att bli av med....., Jörgen Karlsson, Per Sigvardsson,  Cissi Wilhelmsson, Daniel Wessman, Janne Rejdvik, målvakts-Stig (Berg), målvakts-Micke (Krantz),  Mikael Lindgren, Hellen Andersson, Marona Phalen, Stefan Thorstensson, Rolf Lilja, Kjell Andersson, Niklas Juneskog, Daniel Olsson, Kicki Rödin, Agneta Karlsson, Lollo Cronwall, Jonas Karlsson, Vickan Lätt, Gittan Kägo, Burken Kennmark,  Lasse Gustavsson, Stefan Bragsjö, Budo, Jörgen Nilsson, Lacket, Micke Rinaldo, Karin Hillström, Maria Karlsson, tror det är alla !!

Tack för intervjun Håkan och tack för allt du gjort för VIF och VIF dam och hoppas ni får en trevlig årsfest ikväll på ALVs Stadsmästargården

Tror alla VIF:are vill tacka dig, så sträck på dig ikväll för alla ryggdunkningar och tack som du sannolikt får under kvällen

HagmanHusman Cup i Kalmar Sportcenter 27 nov
2022-11-18 16:37

Vi har nu fått lottningen till första futsalcupen, vi ska vara med ytterligare tre så våra lag får spela minst två cuper vardera i vinter.

Söndagen 27 nov blir det futsal hela dagen i Kalmar, i vår grupp finns förutom VIF även St Sigfrids IF, Kristianstads DFF F19, Emmaboda IS lag 2. totalt är det tre grupper med bra kvalitet, vi tror på bra futsal och tuffa matcher. Gruppernas 1a och 2a går vidare till slutspel och de två bästa 3orna. Kul !!

Information postas löpande i evenemanget på facebook: https://fb.me/e/4WINdeLXa

Nu laddar vi för årsfesten och sen futsal.

Dessutom skönt att vi löst tränarfråga på ett bra och snabbt sätt.