Runsten-Möckleby IF

Matchstart:sön 21 maj, 17:00
Plats:Runvallen, Spjutterum
Matchnummer: 142202036
Serieledarna avgjorde redan första kvaren
2023-05-21 23:45

Oppps 1-0 i näsan redan efter 1 minut, och 3-0 efter 13 min och 4-0 efter 22 min, RM hade verkligen full utdelning inledningsvis, vi va inte med men kunde få rätsida på vår defensiv efter den mardrömsstarten.

Vi skakade av oss den skitinledningen och gjorde sen ett gediget jobb, i minut 25-40 var vi riktigt vassa både defensivt och offensivt, va berodde det på ? Jo bara psyke inga gamnackar på nån av spelarna och vi började jobba hårdare och löpte mer i både def och off, på så sätt kom vi in i matchen. Lite retligt att de fick in 5-1 precis innan paus.

I 2a orkade vi fortsätta med hårt men organiserat försvarsarbete, kollektivet fungerade och ingen föll ur ramen oavsett vilken position man spelade på.

Kul att de sen inställningen, den är viktig att ha med sig framöver när viktiga matcher kommer. Dagens motståndare ligger tydligen etta i tabellen, de hade några spelare med bra tillslag och rappa steg. De var betydligt äldre, längre, tyngre och mer rutinerade än vårt rekordunga U-lag.

Vi vet vad vi kan och kommer att ta fram dessa kompetenser när det gäller i de matcher där vi möter lagen som är på vår nivå. Vi är kloka och anpassar oss fort.

Målet idag var en brytning av Minea på mitten av vår planhalva och kliver upp en zon och sätter snabbe Sanna i friläge som stänker in bollen i nät, snyggt hela vägen. Vi hade även två frisparkar av Klara Arrbrant som skapade oreda för RFM-målvakten

I paus snack om att fortsätta jobba tillsammans och flytta över ordentligt vid inlägg och spel på ena sidan, de långa inläggen ska inte få gå förbi alla oss i defensiven till en fristående RM:are på borta ytan. Vi lyckades med den taktiken i 2a. I 2a blev det bara två bollar i nät för RM.

Vi ska alla ha stor eloge för den kollektiva insats vi gör idag, suddar vi bort först 15-20 så såg det riktigt bra ut:

Nyman, många räddningar och fick jobba hårt mellan stolparna. Ett bra trän pass för en mv i bra utveckling

Hilda, våra yb hade det tufft men spelade upp sig rejält  ju längre matchen led

Jonna, slet och läste det defensiva spelet perfekt, får mycket smällar men vinner också mycket dueller en-mot-en

Klara, trodde själv hon skulle dö av trötthet, men visade mod och kurage och storspelade hela matchen

Smilla, ovan position men framförallt i 2a var hon stabil och säker

Amanda. Tillbaka efter sjukdom och magbesvär, övertygade framförallt som yb i 2a

Salama, ger sig aldrig och är alltid redo för press eller undrestödsjobbet

Minea, löpte kopiöst över stora ytor, va den som höll ihop mittfältet både bakåt och framåt

Agnes fick en smäll på smalbenet och kom sen tillbaka som forward i 2a,där tog hon kloka beslut med bollen

Mona, började som forward men funkade bäst som ymf

Yllka, började också som forward men avslutade som innermitt

Sanna, piggt inhopp som ensam forward, snyggt mål och ett ständigt hot framåt

Stina, kom in med energi efter 25 min och 4-0 på tavlan, fick förstärka upp innermittfältet så vi kunde stoppa upp RM med vår 4-5-1 uppställning.

Hava, dagens riktiga överraskning, ambitiöst och frejdigt spel som ymf, rapp i steget och vågade verkligen utmana de äldre och större motståndarna

Nya tag nya insatser redan kommande söndag då vi ska till Nybro och möte Madesjö.