vs

VIF Dam vidare till Smålandsfinalerna
2018-12-01 19:46
två som vände matchen mot EIS mv Ryd och Milton
VIF Dam behövde slå Emmaboda (topplag i div 2) i första matchen, blev högdramatiskt med ett avslut som ingen filmregissör kunnat få ihop bättre än verkligheten. VIF avgör med ett mål med 4 sek kvar av matchen. Euforisk upplösning och vilken glädje det gav till laget och ledarna.

VIF - Emmaboda 4-3 (1-1 i paus)

Vi fick en bra start med ett snyggt mål uppspel på höger sida där Alicia var säker med sitt frilägespass till Andrea på vänsterinnerposition som kyligt tunnlar målvakten (min 3)

Vi fick inte igång det spel vi ville, vi var för stressiga och otåliga med bollen. Kvittering kom efter 8 min.

Paus om snack om bättre moment, av det såg vi inget i 2a vi tappade boll och EIS va för bra för att missa alla lägen de fick. Ryd tog mycket men både 1-2 och 1-3 kom med knappt 5 min kvar hade vi två mål upp och motvind.

Nu kom känslan och attityden tillbaka, vilken moral vi visade tillsammans ! Sista 4-5 minuter var en härlig VIF-period

2-3 Alicia vinklade snyggt in en reducering, formidabelt framspelad av Söderlund

3-3 nu var det fart och vi hittade hörnet som inget lag kan försvara sig mot, Stömdahl mottagare som ser att mv täcker första ytan och lägger in bollen mot mål där Milton får tid att placera in kvitteringen i öppet mål från 6 meter, skönt men än var inte matchen över

Vi jagade på med 3 min kvar, Alle gör ett bra hemjobb i en EIS-kontring men får oturligt sitt andra gula och fick lämna planen och VIF spela en man kort i 2 minuter. De som kan futsal vet att det innebär ett stort tryck mot sitt eget mål och mer eller mindre en omöjlighet att försvara sig mot ett bombardemang mot sitt eget mål. Inte nog med det så innebar frisparken att det var den 6e och därmed en straff från 10 meter. Ryd som varit bra hela vägen dit fram var rutinerad och ställde sig nära mål men gick attackerande framåt när EISaren tog nägra steg mot bollen och täckte bort ytorna, trots stenhård välplacerad straff så var Elin snabbt nere och räddade skottet. returen fick vi inte tag i mht en man kort på plan.

Vi hade då ett triangelförsvar med Hanna och Söderlund där bak och Milton som vindrutetorkare framför dem, alla tre gjorde ett perfekt defensivt jobb framförallt Milton som jagade och täckte bort ytor i drygt 1½ minut innan vi kunde få till ett byte med Strömdahl. Vi red sen ut stormen med en spelare kort i 2 min. Hade vi krafter kvar att avgöra med mindre än 50 sek kvar? Oja

4-3 med tiden 19.56 på matchklockan dvs med 4 sek kvar av 2a halvlek och matchen. Utkast och uppspel på vår högersida, Hanna suger ner bollen och ser ut att tappa kontroll men med sina vägvinnande steg stolpar hon runt sin back med en patenterad tvåfotare ner mot kortlinjen och tittar upp och ser Natti Milton stå bra till framför mål, Milton är kylig och kan få 2 meter raka in bollen i nät. Så kallad TV-puckglädje utbryter, en klassisk upphämtning som vi får använda i framtiden om att "ingetting är omöjligt"

Många matchhjältar men svårt att inte nämna Ryds avgörande straffräddning och Miltons avgörande mål, men utan hårt arbetande och kunniga spelare omkring sig hade inte seger blivit möjlig.

VIF - Vrigstad 7-1 (5-1 i paus)

bra rull på 1a och vi repriserade gång på gång spel som ger enkla futsalmål, här hängde inte Vrigstad med. Vrigstad hade en bra spelare som var svår nr 8 var tung, stark och teknisk, men ensam kunde hon och hennes lag inte hota VIF-tjejerna.

Vi spelade runt på alla spelare och alla levererade. Alicia var dock avstängd för sina två gula i 1a matchen. Hon var nöjd med hon fick se av sitt lag men ville givetvis hellre spelat matchen.

Enkel och bra seger för VIF som nu definitivt var vidare till Smålandsfinalen som blir efter nyår, där lag 1-2 i västra och östra gruppen möts i en ny finalserie. VIF ska jobba för att få arrangera i Vimmerby.

Målen i sista matchen:

1-0 Nypa ass Kujtese

2-0 Hanna ass Milton

3-0 Kujtese ass Andrea(hörna)

4-0 Julia ass Hanna

5-0 Kujtese ass Strömdahl (hörna)

5-1 nr 8 hårt otagbart skott

paus och snack om att ta det lite lugnare med boll men fortsätta att hitta uppspel i mitten på felvänd forward och sen strutarna/hörnen.

6-1 Andrea ass Moa T (hörna)

7-1 Natti ass genom klapp-klappspel mellan Andrea och Julia riktigt snyggt

Kul med många nya målskyttar där ungdomarna Moa Nyström, Andrea Lundgren, Kujtese Rexha och Julia Rosin visade att det finns potential i framtidsspelarna.

Vi som va med idag

Elin Ryd

Hanna Ericsson

Malin Söderlund

Moa Torstensson

Natti Milton

Matilda Strömdahl

Andrea Lundgren

Kujtese Rexha

Julia Rosin

Alicia Strand

Moa Nyström

Coacher som också var nöjda med dagens utfall Malin Engström, Budo Ericsson och Håkan Ericsson.