Egnahems BK

Vi gjorde det, SMÅLANDSMÄSTARE
2019-01-20 22:41
Perfekt avslutning på futsalsäsongen = SMÅLANDSMÄSTARE

Vi hade bestämt oss, pokalen skulle hem till Vimmerby, 6-0 mot Egnahems BK och 3-1 i finalen mot div 1-kollegan Färjestadens Goif.

Rättvist och bra matcher av VIF Dam

Semin mot Egnahems BK var enkel och vi kunde hitta futsalkonturerna igen, tog ca 10 min innan vi va inne i det. sen rullade det på men vi hade bara 1-0 i paus, men snacket i paus gav effekt, i 2a var det bara ett lag på plan och vi satte ytterligare fem bollar. Många efter fin-fina kombinationer.

Matilda Strömdahl satte 2 och Stina Kägo Bragsjö, Nathalie Milton, Hanna Ericsson och Nathalie Johansson varsitt.

Semin fick ett hastigt och tråkigt slut då VIF mv Sofie Johansson i sista spelminuten fick en otäck smäll i en oturlig kollision och föll i golvet och slog i bakhuvudet. Snabbt och rådigt ingripande av VIF-tränare, spelare och anländande ambulanspersonal fick henne i snabb vård. Efter några minuters kramp och medvetslöshet, piggnade Sofie till så hon kunde skjutsas till  Röntgen och undersökningar på Eksjö Lasarett. Efter några timmar kom analysen att nacke och huvud klarat sig men en allvarliga hjärnskakning kräver en natts observation. Sofie hälsar att hon är lite omtumlad och mörbultad men vid gott humör. Skönt för laget och för henne själv.

Vi hade 100 minuters väntan inför finalen, vi kunde debriefa oss efter Sofies skada, alla va tagna av situationen.  Alla i laget va öppna med sina känslor  men samtidigt starka med tanken att vi spelare för Sofie, hon vill vinna finalen. Det var nu mottot och mantrat inför finalen.

Finalen

Färjestaden eliminerade Fredriksdal/äng med i sin semi med hela 8-0, men vi visste hur vi skulle ta dem, vi hade stark revanschlusta och en segervittring i näsborrarna, tillsammans med Sofie skulle vi bara vinna.

Vi fick en drömöppning med frisparksskott i krysset från 15-16 meter, Hanna Ericsson såg lite nöjd ut.

Vi hade bra koll på deras offensiv, vi hade en matchplan, det fanns också lösningar men eftersom det funkade klockrent med alt 1 fortsatte vi dem defensiva strukturen.

Med snabba fötter, disciplin, tålamod och goda bolltouchar såg det riktigt bra ut, mitt i en sådan period växlade Fgoif upp och överraskade oss med en överlappning mitt i slottet, mål och otagbart.

Offensivt löste vi det riktigt bra och spelade förbi deras två forcheckande anfallare antingen med goda välavvägda uppspel från back eller via precisa utkast av mv Elin till central forward, därifrån kom vi ofta i 3-2 eller 2-1 lägen som satte tryck på motståndaren. Just i sånt läge  2-1 fick Natta bollen och kunde släppa den på utsidan till nyförvärvet Vilma Winqvist som visade kykla och tryckte in 2-1 intill bortre stolpen.

Skönt kom strax före paus, så vi satt i förarsätet nu. alla tre forwardsparen jobbade skitbra i def och stängde de ytor som behövdes, våra två backpar var följsamma vilket gav oss trygghet. I målet var Elin Ryd stabil och läste spelet klokt och hennes utkast gav många bra utgångslägen för våra anfall.

Vi fick även 3-1 på ett inövat mönster, hörna av Natta där vår första forward skapade yta för en inrusande back som mitt framför mål kunde raka in 3-1målet, glad målskytt Andrea Lundgren.

Sen defilerade vi hem segern de sista minuterna men vi fredade oss bra, OK de hade mycket boll men vi var så fokuserade och styrde bort det mesta.

Go seger och gott att få med sig en titel efter futsalsäsongen. Smålandsmästare låter bra och smakar ännu bättre. Nu har vi en vinnarmentalitet som vi kan ta med oss in mot årets spelsäsong.

Vi vann pokalen med och för Sofie som fanns i sjuksängen på Eksjö Lasarett och fick höra att vi vann, "tumme upp-sms" kom snabbt från Håkan-Sofie i Eksjö.

Här är gänget som gjorde det:

Elin Ryd, stod finalen och agerade säkert och rutinerad, bra val i allt

Sofie Johansson, inget att göra i första matchen, skadas och blir nog borta 2-4 veckor beroende på graden av hjärnskakningen

Malin Söderlund, kapten med pondus och spelskicklighet, ledde sitt lag starkt

Hanna Ericsson, futsaldrottning, smart i det mesta

Julia Rosin, får nog säga att detta var hennes genombrott på seniornivå, så rätt och så företagsamt

Andrea Lundgren, började som forward med växlade ner till back efter första 20 min, drömdag som förgylldes av finalmålet Grattis !

Natta Johansson, finns ingen i Småland med de futsal-skillsen, unik

Vilma Winqvist, underbart att vinna nåt, de va länge sen sa hon.  vi konstaterar att hon kommit in fint i gänget och kommer tillföra en hel del

Matilda Strömdahl, jobbar hårt för laget och idag lossade även målskyttet också

Kujtese Rexha, tog instruktionerna perfekt och gjorde vad vi ville, erörvarade boll och valde enkla pass.

Stina Kägo Bragsjö, snabbare än vinden, ofta inne målchanslägen, kommer blomma ut än mer på stor plan

Ledare som alla bidrag med det laget ville ha och behövde: Håkan Ericsson- Budo Ericsson - Jonas Karlsson - Jörgen Nilsson

Nu njuter vi av medalj och pokal, sover sött och drömmer om en bra fotbollssäsong och ser fram mot måndagens fyspass med Lollo som grillar oss hårt och länge..... huvva va kul och nyttigt.

Heja VIF -tjejer