Jitex Mölndal BK

Plats:Skobes Arena, konstgräs
Förlust 1-3 i premiären.
2019-04-14 10:54
Förlust med 1–3 i lördagenspremiär mot Jitex efter samma siffror i paus. Alla målen skulle komma under en tio minutersperiod av första halvlek. Anna Karlsson målade för Vimmerby IF

Vi pratade innan matchen att vi hade allt att vinna och att vi skulle vara noga med att ligga rätt i positionerna i defensiven och vara snabba i omställningarna både offensivt och defensivt. Första 25–30 minuterna är våra bästa för i år. Vi vinner bollen och hittar flera bra kombinationer med mycket rörelse och bra offensiva lösningar. Vårt mittfält med Anna och Alle i spetsen vinner bollen vid ett flertal tillfällen och vi hittar så när igenom. Innan matchen var det många nervösa ansikten men väl på planen visar vi inget av det och vi är mycket väl med i matchen. Med lite flyt att hade vi också fått med oss ett ledningsmål.

Sen skulle det komma en tiominutersperiod som skulle bli match avgörande. Mellan minut 32 och 42 faller matchens alla mål och Jitex är plötsligt i ledningen med 3–1. Anna Karlsson gör vårt mål vid ställningen 2–0.  Vi är i paus så klart nöjda med vår prestation och det är den som kommer ta oss långt i denna serien. Kan vi hitta det spelet och den aggressiviteten som första 25–30 minuterna blir vi inte roliga att möta.

I andra halvlek fortsätter vi och har hög koncentration och vi gör ett ärligt försöka att flytta fram positionerna och vi krigar på under matchens all 90 minuter. Vi skapar några halvchanser men är aldrig riktigt nära att komma ifatt Jitex denna eftermiddag.

Vi ska ta med oss mycket positivt i denna match, kampviljan är mycket bra! Vi ligger i det stora rätt i våra positioner och kan vinna bollen högt vid ett flertal tillfällen. Vi håller i bollen och vågar spela oss ur trånga situationer.  Vi känner att vi hänger med i 90 minuter och då kan vi störa många lag i denna serien.

Nu ser vi framemot en bra träningsvecka och nästa match mot Nittorps IK borta på långfredagen.

//JK