Vimmerby IF B

Dam B hemmavann mot topptippade Tranås/Torpa
2019-04-28 21:09
En av de matchvinnande aktörerna i hemmalaget va Moa Torstensson
Huvva vä gött !!, seger i hemmapremiären mot Tranås/Torpa FF B med 1-0 efter att Stina Kägo Bragsjö sprintat igenom efter framspelning av Moa Nyström. Målet kom i 79e minuten, matchen var spelmässigt jämn men där VIF hade mer heta lägen. VIFs defensiv var samlat, följsamt och kraftfullt.

VIF ledarna Gittan-Budo-Håkan hade ett mycket samlat och taggat lag i omklädningsrummet, glömt va fadäsen i premiären mot VFF borta, nu jäklar fanns det en het annan attityd i atmosfären i och omkring laget.

- så här laddad har jag inte varit på länge, sa mittbacksmotorn Moa Torstensson inför matchsamlinten, Moa var VIFs ankare och bästa spelare i dag.

Det var en mycket jämn match som spelades på konstgräsarenan som har Skobes Bil som huvudsponsor. VIF började bäst men T-T jobbade sig in i matchen och hade efter 15-16 minuter mycket boll på mittplanen men kom sällan in i vårt straffområde, närmast var de på hörnor där en gav en studs i utsidan av stolpen, men mer var väl det inte. Vi själva hade lite motvind i 1a men omställningarna gav lite lägen med skott i och omkring straffområdet. Stina och Kujtese hotar på djupet och på mittplanen fyllde Julia-Thea-Maja-Molly G på ordentligt, där bak hade Lollo-Elin-Torsten-Nypa fina uppspelspass. Ellen läste allt som behövdes ageras på.

0-0 i paus och vi sa att vi vet att vi är bättre än våra motståndare och höjer vi nivån ytterligare 10-15% så tar vi över matchen. Vi var eniga i analysen och valde att försöka få upp våra yb och ymf högre i uppspelen för att på så sätt få med fler i våra anfall och spela bort fler av deras spelare.

Så blev det, vi tog över men T-T stretade mot och kampen fortsatte om 3-poängaren. T-T hade nåt skott utanför men vi hade både frilägen och skott som deras riktigt vasse mv som tränas av VIF Herrs mv-tränare Micke Krantz räddade.

Ju längre matchen gick ju hetare blev vi och ju närmare ett mål kom vi, mitt i allt detta fick T-T hörna där bollen möjligtvis tar handen på en av våra försvarare, domarna valde att fria om det  va rätt eller fel vet jag inte , varannan domare blåser nog tror jag iaf.

Kujtuse hade några vassa skott liksom inhoppande morsan Malin Blidfors, Stina sprang sig fri men deras mv-räddade.

Målet kommer snart ropade ledarna, - ha tålamod var direktivet.........så blev det .....Malin Blidfors bryter på egen planhalva och sätter upp bollen till Moa Nyström som ser Stina K-B vilja ha bollen på djupet och får den perfekt, SKB viker inåt i straffområdet och backen är lurad, sen ett säkert och hårt skott vid första stolpen, härligt...stor glädje runt och på arenan.  Tack tjejer det här var härlig match och en härlig seger..... den satt perfekt ...tack till Tranås-Torpa som spelade en fin och bollsäker fotboll, de är verkligen svårslagna.

laget idag och lite kommentarer:

Ellen Gustafsson, säker sista utpost kom rätt ut på de långa och höga bollarna och stod rätt placerad när skotten väl kom

Lollo Rosin, vi tror nog att detta var de bästa 90 B-lagsminuterna för Lollo, följsam och rätt placerad i defensiven och i uppspelen mycket bra

Moa Torstensson, dagens härförare, flyttades upp som innermittare sista 25

Elin Borgstrand, vår kapten som verkligen gör skäl för bindeln, visar alltid vägen med timade löpningar och tätt backspel

Moa Nyström fick sina smällar i 1a och växte ju mer matchen led, assist till målet och fyllde på framåt och var städgumma i eget straffområde

Molly Gustafsson, säker med bollen och gör mycket rätt, väljer oftast enkla och vägvinnande alternativ

Thea Ring, bollvinnare som alla bra lag behöver, visar i år en större arbetskapacitet än förra året=bra utveckling

Julia Rosin, playmaker och bollvinnare i ett, föredömlig i positionsspelet, alltid där man behöver henne

Maja Allvin, precis som nybliven körkortsinnehavare, lugn och säker med bil och boll

Stina Kägo Bragsjö, trägen vinner, till slut kom läget som hon förvaltade till målskott(distinkt och snyggt), visade temperament och attityd idag, ett bra betyg.

Kujtese Rexha, så när målskytt, skapar ofta lägen för sig själv och medspelarna, tuff och svårstoppad.

Johanna Hultkvist, inhopp i 21 min och spelade som planerat endast resten av 1a, helt felfri och tillförde det som hon alltid erbjuder, fart, bollvinster och enkla säkra passningar.

Malin Blidfors, inhopp i 45 min, först ymf men sen som mb, rutin och ser spelsugen ut, vill tillbaka snabbt, men vi får ta det ett steg i taget, fulltränad i juni är vår förhoppningen.

Svea Backstad inhopp i 60 min som ymf, denna unga tjej född 04 är briljant i sin spelförståelse och har en första touch på bollen som ger henne mer tid att de rätta besluten, galant inhopp.

Tack tjejer, nu ny träningsvecka med ny match på fredag, nya insatser då, vi ligger i och gör alltid vårt bästa i varje moment på planen = då får vi effekt på resultaten under match.

// Budo-Gittan-Håkan