Vimmerby IF C (9-m)

Plats:Ceosvallen
Seger mot HFK
2019-05-10 22:30

Vif dam c slog seriefavoriterna Hultsfred med 3-1 efter underläge 0-1 i paus. Sammantaget gör vi en kanonmatch från Tilda Allis i målet, ett stabilt och modigt försvarsspel, bollvinnande mittfält och stenhårt jobbande forwards.

Vi får tuffast tänkbara start med ett mål i näsan efter 5 minuter, Det är en hörna som vi inte får undan och efter en räddning av THilda så lyckas en Hulsfredspelare få in bollen. Så långt i matchen känns HFK betydligt mycket hetare än oss.

Efter ca en kvart så får Hultsfreds toppforward ett friläge som Thilda i en 50/50 situation resolut bryter. En kanonutrusning som ger oss ett enormt mod. Vi spelar enkelt med stort kunnande, i varje läge spelar vi oss ur situationer och vårt mittfält med de två Mollysarna börjar vinna boll och spela den på våra rättvända yttrar. Vi hittar bland annat fram till Kajsa som skapar ett friläge där avslutet tyvärr går utanför.

Efter 35 minuter byter vi in Maja och Norbro som kliver in och lyfter oss ytterligare

Tyvärr så tvingas vi i paus byta målvakt, Thilda kastar in handduken och Allis som hade tänkt att spela ute får inta sin plats mellan stolparna. Hon startar matchen med en bra utrusning och känns lugn och trygg i målet.

Efter sju minuter i andra är kvitteringen ett faktum. Vi spelar oss fram fint och Molly Levin får läge och sätter bollen intill stolpen bakom Hultsfreds storspelande målvakt Emily Purdy.

Vi känner oss extremt starka och skapar ytterligare några halvlägen bland annat så har molly G ett läge i straffområdet där hon försöker curla in bollen i bortre men bollen smiter utanför.I 86 minuten signalerar Molly L för byte men hon får ordern gör ett mål först…. En minut senare ligger bollen i mål, målskytt Molly L.

På tilläggstid springer sedan Amanda Norbro igen dribblar av målvakten och sätter trean.

Individuell kritik är inte lätt en sådan här dag. Varje spelare gör kanonprestationer individuellt och visar också att fotboll är ett lagspel där vi tillsammans gör varandra bättre.

Kanonjobb av samtliga men extra stjärnor till Minea, Molly och Alicia. Minea gör ett oerhört jobb både försvars och anfallsmässigt. Molly på en ovan plats får använda sina fina passningsfötter för att hitta offensiva lösningar. Alicia som är inne i närkamper och spelar oerhört välvårdat.