Öis/Vista

Matchstart:sön 26 maj, 17:00
Plats:Vistavallen
Matchnummer: 142202026
En viktig poäng borta för B
2019-05-26 23:19
Molly o Sofie två som stod i centrum idag

Ölmstad/Vista borta , toppen mot botten, vi ville verkligen visa att vi kan lira fotboll och har ett hjärta som pumpar på för att få till resultat på planen.

Bra utfall 1 p borta mot topplaget är inte fy skam och inte något att skämmas för.

Blev 2-2 efter 1-1 i paus

Ny bekantskap och ny arena, Vistavallen låg naturskönt vid Landasjön, men som alla andra grsäplaner denna vår så har inte gräset tagit sig än, dvs ojämnt men som alltid är det lika villkor för de två lagen.

Stark vind, vi fick motstånd i 1a och de tog ett bastant grepp. Ölmstad består många rutinerade spelare födda 1971 , 1988 och tidigt 90-tal och endast en född på 2000-talet till skillnad mot vårt framtidslag med spelare födda 1999-2004.

Ölmstad spelade rakt och snabbt och satsade alltid på tidiga skott, säkert 17-20 avslut under matchen de flesta under 1a.  Vi hade börjat med en 4-4-2 uppställning men vi ledare bytte raskt till 4-5-1 efter ca 12-13 för att få till ett bättre riv på mitten och vinna 2abollar och få till omställningslägen. Det fick effekt, Sofie hade räddat oss första kvarten men nu ebbade chanser ut något.

Vi hade innan matchen snackat om att fasta situationer kan ge extra-mål, vårt 0-1 va frukten av det, Moa Torstensson slog en längre frispark som landande in i den ytan inne i straffområdet som är farligt och har vi trafik där blir det målchans direkt. Just så blev det Mollyfriställdes och var iskall och stötte in målet intill stolpen.

Vi hade nu mer koll på deras raka spel och stoppade det mesta, med 5 kvar innan paus fick deras bäste nr 9 bollen på väg in i vårt straffområde, vi ser ut att flytta över folk och styra bort henne, men hon viker inåt och med dålig vinkel curlar hon in bollen i bortre via stolpen, snopet för oss men snyggt.

Paus med 1-1 vi pratade om att vi är stensäkra i defensiven och diksuterade fördelar och nackdelar med att gå upp på 4-4-2 igen. Vi var överens om att avvakta för att se om vi fick några fördelar av medvinden.

Matchen står och väger, vi hotar med blir lite för ensamma i duellerna, vi flyttar efter 18 min upp vinthunden Molly upp på topp bredvid Fröjd. Bra coachbeslut för redan efter 10 sek på topp sprintar Molly sig fri mellan mittbackarna på Theas instick och fri med målisen rullar hon kyligt in en 1-2 ledning. va skönt men mycket återstod av matchen.

De försöker ideligen hota oss på djupet med vi står rätt eller så är Sofie med på noterna.

VI har också lägen efter hörnor och frisparkar men är inte riktigt nära på fler mål.

Deras 9a som gärna går på skott varje gång hon har bollen, slänger i väg en lyra i en trängd situation och bollen dalar in i krysset från 35 meter, snopet för oss men kanske inte orättvist.

Matchen slutar 2-2 och vi känner oss väl till mods, härlig attityd i 90 min och vi gjorde som vi sa innan matchen:

- fler maxlöp

- vinn duellerna oavsett offensiv eller defensiv

- gör varandra bättre

Vi ledarna är mer än nöjda med lagets insats, toppbetyg till alla 13 som va med idag:

Sofie, matchavgörande räddningar, ser ut att hittat rätt nu i comebacken efter utlandsresan, nu gäller mer träning för att få balans i kropp och timing

Maja, prickfri och som alltid lugn och behaglig med boll, började som ymf men flyttade ner sim yb när vi byggde om till4-5 1 efter en kvart

Moa Nypa, ledaregenskaper som gav oss trygghet i defensiven

Moa Thorsten, dagens kapten som vägledde oss genom hela matchen

Sandra Andersson, sa nån att hon är född 2004 hade jag sagt inte sant för hon spelar så moget och så rutinerat, härlig match Sandra

Svea, växer ju fler seniormatcher det blir, när mål 1a, först ymf sen innermitt, trygg med bollen och ser alltid bra lösningar

Julia Rosin, man verkligen ser att hon älskar att lira boll, rör sig över stora ytor och är kreativ

Molly Levin, går från klarhet till klarhet, in och ut ur otal dueller, alla lag behöver en "jägare" på mitten, fortsätt så här Molly, mf eller forward spelar ingen roll

Thea, först yb men vi behövde en terrier till på mitten så där tog hon över mittens rike åt oss, stark och envis

Minea, årets utropstecken, vilket utväxling från förra året, oöm och löpstark med bra bolltouch

Fröjd, kommer mer och mer in årets säsong, ett ständigt hot för deras backar

Jessie, spelade 52min som ymf och det förtjänstfullt, vi fick den press på deras yb som ville ha, vilket va viktigt för vår matchutveckling

Gittan Kägo-Bragsjö, vi vet var vi får när vi byter in Gittan, även så denna dag, gav oss lugn i uppspelen och vi kunde hålla kvar bollen lite längre på mittplanen och framåt.

Ledare: Budo-Lacket-Gittan som alla log hela vägen hem till Vimmerby, vilket gäng vi hade idag, de fullföljde verkligen vår matchplan och med attityd och vilja gjorde:

- flest maxlöp

- vann de viktiga duellerna ute på plan

- gjorde varandra bättre

Nu väntar träning måndag-tisdag sen ny match på torsdag fm mot Fredriksdal/Äng hemma kl 11, en ny utmaning där vi ska visa att vi är spelade lag med härlig attityd och vinnarmentalitet.

Tack för idag och heja VIF Dam !!