IF Eksjö Fotboll U

Matchnummer: 142202060
2 x 45 i regn men ändå bra fotboll, sent mål för Eksjö avgjorde
2019-08-18 21:18

Kanonstart av matchen  med VIF i ledning i början med 0-2 och 2-3 strax före paus.

Två sena mål i minut 86 och 88 avgör matchen till hemmalagets fördel. 4-3 på tavlan.

Vilken start vi får, först Johanna i min 2 som från långt håll nätar efter hård VIF-forchecking, av Norbro och Rexha. i min hörna som Thorstensson sätter perfekt och Blidfors möter perfekt med pannan.

Sen ökar Eksjö upp sin fart och spetsspelarna levererar, de får in en hörna på rätt yta och i trängt läge nickar de in 1-2. Vi bygger om lite i laget och för att få stopp på deras offensiv. Kändes som vi lyckades bra men efter ytterligare nytt genombrott på kanten och hårt inlägg mot första och där störtar en Eksjöspelare fram och stöter in kvitteringen. Vi har mod och kraft och spelar många gånger bra genom hela laget, deras rutinerade backar med många seniorsäsonger läser av våra uppspel bra men vi kommer ända fram till några lägen. i 44e minuten bryter vi på mittplan och lirar upp på Kujtese som tack var Norbros geniala löpning från fritt fram till vänster och hård trängd får ändå Kujtese iväg en vänsterslägga precis intill stolpen och vi går till pausvila med 2-3 ledning.

Vi har ett snack i paus och ledare och spelare trycker på några få punkter som borde ge oss än mer trygghet på planen.

Eksjö sätter full fart från start och får tryck på oss men skapar inga heta lägen inläggen och långskotten tar Allis i målet hand om.

Efter 15 rider vi ut stormen lite och får ett lugnare jobb i defensiven och mer tid att bygga upp våra anfall. Ser och känns stabilt ut. Eksjötränarentar fram sina ess ur rockärmen och byter in några vassa kort som vilat sen mitten av första. In kom två spetsspelare som gjorde skillnad. 85e min inlägg från höger och samma tjej som gick till väders och nätade på hörnan i 1a gör det igen.  tre minuter senare 88e min upprullning på samma sida och bollen studsar fram tillbaka innan bollen kommer ut till deras vänsterbreddare som i bra läge kan skjuta in 4-3.

Vi byter tillbaka Kujtese som vilat en stund men hon hinner inte vara på plan mer än 2 min innan hon får en sitt andra gula. Här kan vi försvara Kujtese, det var verkligen en schysst duell. Synd om henne som nu får stå över en match.

Vi trycker upp laget och går för en kvittering och får ett läge när Thortensson får bollen i friläge till vänster. Domaren som står i linje med Thorstensson och backlinjen blåser offside men hade helt missat att deras högerback står lång tut på hans vänstersida. Synd det kan hända sånt här, VAR är ju inte aktuellt i våra serier :-) Dock borde SmFF fixat två-domaresystem som vi haft på alla matcher i div 3 hittills i år.

Slutklämmen är att vi förlorade i en bra fotbollsmatch där Eksjös spetsspelare avgör matchen till deras fördel. Stora plus till VIF-laget som gjorde tre mål framåt och hade bra spel ute på planen och jobbade hårt för laget i defensiven.

laget idag

Allis Nillson