vs
Vimmerby IdrottsföreningvsTranås Värnamo Kalmar

Matchstart:lör 30 november, 13:00
Plats:Södra Vi Sporthall
Vilken förvandling, vilken match vi avslutade med
2019-11-30 21:21

puh, med nån timmes distans till den avslutande matchen mot stora/starka Tranås så kan jag summera STOLT & GLAD, vilka tjejer, vilket lyft, vilket spel, vilken attityd, vilka kvicka tankar, vilken teknik, vilka kombinationer, vilket uppoffrande spel, vilka hemlöp, vilka räddningar, vilken offensiv och vilken defensiv. Slut på superlativen, men oj vad bra vi spelade.

1-0 va en fröjd för ögat där Jessie smyger upp från backplats och Svea ger järnet i djupledslöpning på utsidan om backen, Jessies uppfattade situationen (som vanligt) perfekt och la ett smörpass som friställde Svea fri med målvakten, 9 av 0 försöker näta själva men Svea såg med sin goa blick att Minea smög upp snabbt mot bortre så Svea finta skott och la bollen åt sidan där Minea kan raka in bollen i tomt mål, jubel och kanoner så snyggt.

Tranås matar på och fick till en kvittering i slutet av 1a halvlek. I paus en stämning som gick att ta på - vi ska vinna detta, vi är bäst, detta lyste i allas ögon.

Ord blev till handling, vi gick och gjorde en ännu bättre halvlek, och då ska vi vet att Tranås spelade för avancemang till regionslutspelet. Vi radade upp fin-fina kombinationer och avsluten fanns där men deras mv storspelade. Vi fick en frispark, och en tränare blir alltid riktigt nöjd när spelare levererar efter instruktion, det gjorde Svea som skulle skjuta hårt och lågt för att vi skulle störta in på mål och forcera in bollen. Frisparken kom där den skulle och via fingertopparna på mv så gick bollen hårt in via stolpen. Taket lyfte för vi hade ju IFK Kalmars tjejer på vår sida, vann vi eller spelade oavgjort så gick dom vidare till regionslutspelet som 2 i Småland efter IFK Värnamo som vann gruppen.

vi hade lägen för 3-1 också eftersom Tranås satsade allt framåt, men vår sista utpost Allis Nilsson va gudomligt bra genom hela turneringen. Vi såg ut att rida ut det med 1.20 kvar, men de får en indirekt frispark på strafflinjen, vi rusar på peten och stoppar upp första skottet, sen deras returskott studsar retfullt via två ben in precis över mållinjen, surt sa räven och inte heller rättvist. 2-2 men vill nog säga att det kändes som en seger, vi fick lovord av både motståndare, publik och domare. TACK ALLA I LAGET SOM BIDROG

Allis Nilsson, mv,  va nog turneringen bäste mv, växte ju mer vi spelade

Svea Backstad, back, motorn i laget så ofta startar våra kreativa anfall

Jessie Eriksson, back, oj-oj vad hon har mognat som spelare, klok och säker

Emmy Karlsson, back, vilken vinnarskalle och vilket fighterhjärta med bra blick för spelet

Sandra Andersson, back, lagets bästa bollmottagning och teknik, lurar alla

Alicia Flink, f, så klok, så bra tillslag

Molly Gustafsson, f, ypperliga bollmottagningar och täcker verkligen in bollen

Minea Snickars, f, utvecklats enormt detta första år med seniorlaget

Nelly Passmark, f, jobbade upp och ner i alla byten och gör alltid det yttersta för laget

Alice Karlsson, f, stark och när hon blir lite förbannad lyser det äkta krigarvilja i ögonen

Cajsa Widéen, f, kvick och bolltrygg och gör inte många misstag på en match, va riktigt nära att näta 2-3 ggr.

Tack för idag tjejer, det var en givande och rolig dag, ses snart igen. Blir en häftig säsong den som kommer, vi har redan börjat resan mot nya utmaningar

/ Budo