Vimmerby IF B - Hultsfreds FK

Serie:Div 3 Norra Dam
Dam B tryckte till serieledarna med klara 4-1
2022-09-18 23:14
två generationer Pöder är jättenöjda med att mamma gjort comeback efter 12 år från fotbollen och idag nätade även Patricia mot moderklubben HFK

Hultsfred FK ledde serien och VIF B hade tappat toppkänningen efter två raka förluster i höst, men idag var det inte nåt snack. VIF va starkast i derbyt och vann solklart med 4-1 efter 3-0 i paus.  Det var 3e raka derbysegern för VIF Dam denna helg, dam C mot GGoif i lördags liksom A-.tjejernas viktoria mot VFF  samma em.

Första halvlek ikvällens match var VIFs klart bästa del av matchen där VIF hade bra fart i anfallen med säkra uppspel i alla zoner.

.....

Vår matchplan i derbyt va att alla skulle nå maxprestation och att vi alla skulle göra varandra så bra som möjligt med att peppa och ge beröm och hjälpa varandra i alla lägen. Enkla beslut och mycket avslut var också några punkter vi ville ha med.

Att ha derby och möta serieledarna taggade oss lite extra. Tog alla ansvar var vi övertygade om att vi skulle sitta med 3 poäng efter matchen och så blev det ju. Det är hela laget och ledarna supernöjda med. Nu siktar vi mot en serieavslutning där vi ska göra vårt allra yttersta för att göra bra matcher där vi känner att vi fått till det spel vi vill ha.

Referat i övrigt

Min 32 1-0 Älvehag till Stejdahl som dribblar förbi sin spelare ner mot kortlinjen och på klassiskt vis spelar snett-inåt-bakåt och vem kommer Tessa stormande och stöter in ledningsmålet, riktigt snyggt

min 37 2-0 nyss inbytte Sandra Andersson hittar en boll på djupet där en alltid rörlig och löpande Patrica Pöder dyker upp bakom mittbackarna i straffområdet och kan stöta in bollen på volley, snyggt från början till slut

min 39 3-0 Julia Johansson gör ett skott från långt håll som vår goalgetter Tessa enkelt rullar in i mål efter mv-returen

Paus och beröm till alla för en riktigt bra första halva, i 2a ville vi sätta lite högre press på HFK för att stressa dem till misstag och kunna göra ett mål till och döda matchen….. ja det gick ju riktigt bra…….

Min 56 4-0 Tessa rusar ifrån sin back och skjuter in sen bollen hårt vid stolproten, bakom målet låg spel med matchavgörarna/inhopparna Maja och Ellie som byggde fram denna målchans, härligt med tjejer som levererar det vi planerat.

Vi hade fler lägen och 3-4 mål till hade inte varit omöjligt med lite mer kyla, att vi släpper in ett mål i 61 min efter lite strul har vi redan glömt, efter det hotade inte HFK nåt oss nämnvärt. Vi njöt av hela matchen när vi reflekterade efter matchen

Hela laget gjorde fantastiska insatser men jag vill ända ge lite extra beröm till dagens spelare, kommer här:

Allis Nilsson, en målvakt kan va bra även om de inte gör en enda räddning på hela matchen, Allis ger med sitt snack och lugn idag en stabilitet och trygghet till hela laget. ”The spanish host rules”

Julia Johansson, varit förkyld i drygt två veckor men idag va hon tillbaka och gjorde nog inget pass eller steg fel idag, skönt att ”the cap” tillbaka

Klara Arrbrant, skönt att ha en mittback som tar allt som behövs stoppas, behövs det så lägger hon bara i en växel till och ökar farten för att plocka bort bollen. Visade även klass sista 8 min som forward, men sen tog visst syret helt slut…

Jonna Söderberg, precis som sin far Magnus Musen (med samma tröjnummer=vördnad och stolthet över sin pappa) gör hon inte mycket väsen av sig, men städar av allt som hotar på egen planhalva. Stenhård, snabb och säker med bollen

Hilda Svensson, kanske den som bäst analyserar och har frågor och kring vårt spel, vilket utvecklar även hennes eget spel. Klok och med starka ledaregenskaper, bra tillslag med högern.

Reta Hanno, en kommande playmaker som vi kommer få mycket nytta av, i framtiden har även ett annat verktyg som är viktig och det är arbetskapaciteten och fysiken, bra närkampspelare

Saga Stejdahl, en tränares dröm, tar instruktioner och levererar, träningsvillig och gav idag en stadga och ryggrad åt vårt unga lag, där hon va äldst med sina 19 år (borträknat sin mf-kollega härnäst). Stenhård i närkamperna och mycket vass i nickduellerna, tillslaget och skottet är andra vassa egenskaper

Patricia Pöder,, vilket pannben och attityd!! Vilken resa hon gjort det sista året med träning och målmedvetenhet som är imponerande…. Jag får gåshud….hon valde i augusti att börja träna fotboll igen efter tolv år borta från fotbollen. Gett laget en dimension till med sitt vägvinnande defensiva spel där hon maler ner motståndarna i ideliga närkampsdueller och vinner mark och boll till sitt eget lag, Kloka val med bollen. Fick kröna sin comeback med att göra ett snyggt mål mot sin gamla moderklubb. Grattis till allt Patricia!!  Dessutom imponerande att göra 90 min match igår med C och idag 90 nya min med B, sa jag nåt om pannben och vilja?? Visar att ålder inte har nån betydelse, vilja och rutin övervinner allt.

Smilla Thelin, den som visar hur seriös hon verkligen är, ingen annan jag vet kollar youtube-klipp för att lära sig och få inspiration för nya positioner på planen. Har utvecklats oerhört detta året, nu kör vi vidare Smilla !! Youtube är inte fel….

Matilda Älvehag, vet att hon tycker att hon gjorde en dålig match idag, men så var verkligheten inte. Viktig och stark som bollmottagare och att vi får fast bollen på motståndarnas planhalva. Hennes hörnor, frisparkar och skott håller hög klass och ger oss några extra målchanser per match.

Tessa Svensson, gör man hattrick visar det på en extra förmåga, dvs att man har näsa för mål. Tessa nosar alltid upp lägen när det luktar mål ex hennes två första mål idag. Ja hon gör mål även på det som inte ens är en målchans, en förmåga och fallenhet som inte alla har. Maxlöper otroligt mycket och idag stämde mottagen och nerspelen till mittfältarna perfekt

Matchavgörare=inhoppare=viktiga för oss i varje match

Maja Alvin, hoppade in i 22 min och gav oss den stadga och lugn som vi behövde, klok och bollsäker, tack för att du ställer för laget trots studier i storstan

Ellie Larsson, kom in i paus och hennes 45 min var suveräna, höll i bollen, jobbade och slet och vann bollar och hittade bra val med bollen, skönt med en tjej som alltid gör sitt bästa och tränar mycket