Vimmerby IF B - Västerviks damfotboll IF B

Säker hemmaseger i epilogen av div 3-serien
2022-10-02 19:52
3-0 seger i derbyt !

Vi va sömniga och loja i första halvlek men hade ändå 1-0 och kontroll fram till paus. I andra är vi mer påslagna och vann säkert med 3-0 men kunde varit några mål till om inte deras mv Lexie Bergström varit ruggigt bra, 3-4 frilägen tog hon, är tydligen mittback annars, kunnig   tjej !!

VFF spelade fin fotboll ute på planen men kom aldrig fram till några farliga chanser vi va starka i defensiven.

xx

1-0 min 25 på hörna av Hanna Ericsson som hittade en bra yta där vi hade några chanser som de stoppade men till slut forcerade Johanna Berg (fd Lundberg) in bollen, skönt med en stark och orädd spelare i såna lägen

första 15-20 min hade vi knappt bollen under kontroll, vi hafsade iväg den och när vi väl fick tag i den gick vi på chans och hade dålig timing och va helt enkelt inte med i matchen medan VFF/IFK spelade riktigt bra boll upp till zon 2-3 där det tog stopp mot våra mer rutinerade och starkare spelare. Vi blev nåt bättre sista kvarten av första men inte alls vad vi bestämt i snacket inför matchen.

Ändå hade vi i 1a tre kanonlägen till mål som deras mv-Lexie räddade

--

Paus och snack om att vi måste kliva ur vår "comfort-zone" och ta lite mer ansvar i våra arbetsytor som måste bli störrre i 2a om vi ska få till det spel vi vill, Ännu mer enkelt spel och bättre touch 1-2-3 och altid sätta bollarna "PÅ" passningsmottagaren än för långt framför.

Sagt och gjort nu skulle vi förändra matchbilden i 2a

2-0 min 46 dvs direkt i 2a så kliver Johanna upp 30-35 meter  i banan och stöter på deras forward som är nere och möter boll, vi vinner bollen som Hanna tar tag i och frispelar Tessa som i friläge enkelt stöter in tvåan med en tåstöt, inte fel alls

Vi har nu ett bastant grepp om matchen och är mycket aggressivare i större arbetszoner, vilket tröttar våra motståndare och ger oss ett större bollinnehav och att bollvinsterna är högre upp i banan gör vägen fram till mål mycket närmre och enklare, bra attityd och bra att ta till sig instruktionerna i paus.

Lexie fortsätter att storspela i deras mål och räddar några givna mål, en hörna från Hanna är så när att gå in på bortre där Johanna kommer en hundradelssekund försent för att få in bollen, så bollen slinker utanför stolpen med nån cm tillgodo

3-0 min 75  Larsson vinner bollen och Hanna spelar fram Matilda som flyttar bollen i sidled och bombar in skottet precis under ribban, äntligen skriker tränar-Budo som väntat på det där skottet hela säsongen, skönt att det skedde innan vi gick på vintervila

i 2a provar vi några nya drag i vårt spel, vem hade anat att Hilda Svensson skulle spela toppforward i Dam B 2022? ingen inte ens ledarna..... men det gick bra och hon va nära mål ett par gånger

Andra halvlek riktigt stabil och säker och flera klasser bättre än i 1a

Segern säker och go, alltid skönt att avsluta en säsong med bra spel och tre poäng på kontot, nåt att minnas och ha i åtanke under höst och vinter när vi inte har några tävlingsmatcher i kalendern

Allis Nilsson, höll nollan och skötte det defensiva snacket lika bra och vägledande som vanligt

Hilda Svensson, forward ?? se ovan

Johanna Berg, tillför energi, tuffhet och visar med sin spelstil över hur stora ytor man ska jobba som yb eller mittback, målskytt men fick kliva av med 20 kvar trolig sträckning i baksida lår

Klara Arrbrant, visade klassen några gånger men tyckte själv att kropp och knopp inte synkade idag :-)

Jonna Söderberg, har hög nivå på sitt defensiva spel, visade att det är mittback hon ska va

Agnes Dahl, kom in som yb och hade några goa brytningar och flera spelvändningar som va vägvinnande

Reta Hanno, kände som benhinnor och spelade bara 22 min i 1a och sita 8 min

Ellie Larsson, kom in efter 23 min och spelade sen som vanligt i höst, enkelt och klokt vilket är viktigt för alla

Hanna Ericsson, rutin betyder massor, ger laget värdefullt stöd och vägledning, smarta lösningar med hög kvalite´t, tre assister säger mycket klev av sista kvarten efter ett bra dagsverke

Smilla Thelin, va besviken på sig själv som ymf efter inledningen men vände detta till en trigger och kom sen tillbaka och blev power-innermittare

Emmy Karlsson, evighetsmaskin, vi hade en spelidé att vii skulle sätta henne i nicklägen, detta med tanke på hennes drömmål igår, men idag blev hon framspelaren, hade flera bra växlar där hon sen kom ner till kortlinjen med fina inspel framför mål där Hilda och Älvehag va när att näta

Matilda Älvehag igår libero, idag forward och äntligen sko skottet som hittade nät och skitsnyggt va det oxå, va nära ytterligare mål vid 2-3 tillfällen

Tessa Svensson, nätade i friläge och hade också några lägen till som kunde ge utdelning, gjort mycket mål iår, finns mer att få ut 2023, så satsar vi på att jobba på detaljerna i vinter.

Sandra Andersson, startade som ymf men hamnade sen som yb, kan spela på fler positioner, skönt för en tränare at than flexibla spelare